Skip to main content

FAQ konsult

FAQ konsult

REGISTRERING
Jag har börjat registrera mig, men kommer inte vidare.

1. Acceptera cookies, se länk hur man ställer in det.
2. Bäst fungerar senaste versionen av webbläsarna Firefox och Crome och du måsta alltid tillåta cookies.
3. I mejlet du sedan får, finns en hemlig aktiveringsnyckel genom vilken du kan skapa ditt lösenord. Glöm inte klicka på länken i mejlet du får! 
Utan cookies kommer inte aktiveringsnyckeln fram, och det går inte ens att logga in i systemet.

JAG KAN INTE BIFOGA CV + FOTO
Om detta händer, har du klickat på fel ställe.
1. Välj fil för CV
2. Bifoga valt dokument
3. Välj foto
4. Bifoga valt foto

SLUTFÖRA REGISTRERING / UPPDATERA CV
Om du fastnar på steg 10 och inte kan avsluta din registering kan du använda denna länk för att komma direkt till databasen: 
https://cv-frilanspoolen-se.app.intelliplan.eu/WebCVPages/Login.aspx

Jag kan inte logga in och uppdatera CV
Du ska logga in med samma mejladress som du tidigare använt i vår databas. Mejla info@frilanspoolen.se om du glömt vilken mejladress som användes så skickar vi den i retur.

Varför måste jag fylla i samma saker i er databas, som står på mitt bifogade cv?
Vid sökning i databasen får vi bara träffar på det du skrivit in. Sökmotorn kan inte läsa text i bifogade dokument. Hittar vi dig vid sökning går vi in och tittar närmare på bifogat cv, arbetsprov, hemsida osv. Allt är värdefullt!

Varför kan jag bara välja befattningar inom media och kommunikation?
Vi bemannar endast inom media, kommunikation och reklamproduktion. Har du tidigare arbetat med annat markerar du yrke "övrigt" och sedan nämner i "Beskrivning" vad du sysslat med (t.ex säljare i butik, truckförare, kundsupport etc). 

ARBETSPROVER och UPPHOVSRÄTT
Kunden äger originalen och upphovsrätten av de alster du skapar under uthyrningen. Det arbete du utfört tillhör alltid kunden. När du jobbat hos en kund måste du särskilt fråga om du får använda något av det du gjort som referensmaterial. Det du producerat kan vara hemligt eller känsligt på annat sätt.

HUR MYCKET JOBB FINNS DET?
Vi har många registrerade konsulter och mängden uppdrag varierar stort. Våra kunder ställer oftast mycket höga krav på kompetens. När man stämt av alla krav på erfarenhet, kunskap, ort, tillgänglighet etc. blir det bara några få kvar som är aktuella för varje uppdrag. 

Sitter man alltid ute hos kunden?
Frilanspoolen bemannar uppdrag på plats hos marknadsavdelningar och reklambyråer. Ibland kan man arbeta på distans kortare tid eller vissa dagar, med avgränsade uppgifter.

Kan man arbeta enbart på distans?
Nej, vi förmedlar inte den typen av frilansuppdrag. Kunderna kräver i stort sett alltid att man sitter på plats hos dem, åtminstone en del av tiden, eftersom man är en del av arbetsgruppen.

FÖR DIG SOM HAR F-SKATT
Vad krävs av mig som har F-skatt?
Registreringsbevis och ansvarsförsäkring scannas in och mejlas till info@frilanspoolen.se i samband med att vi skriver avtal. Du är skyldig att anmäla ändrade förhållanden till oss, alltså om du lägger ner företaget eller lägger det vilande under pågående uppdragsperiod. Goda råd gällande bokföring från Skatteverket.

OM DU SAKNAR F-SKATT
kan du fakturera genom Frilans Finans: https://www.frilansfinans.se eller CoolCompany https://coolcompany.com som vi godkännt.

Vad ska det stå på fakturan?
Enligt bokföringslagen ska en faktura innehålla uppgift om:

  • datum när den skickas
  • till vem fakturan är ställd (Frilanspoolen, Åkersbergsvägen 13, 732 32 Arboga)
  • affärshändelsen (datum när ditt arbete utfördes)
  • specifikation (tex vilken kund du arbetat hos)
  • antal timmar, arvode per tim och summa

Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla:

  • ett unikt löpnummer för varje faktura
  • ditt momsregistreringsnummer
  • ditt företags + köparens företagsnamn och adress
  • priset exklusive moms, moms och summa
  • Läs mera här