Skip to main content

FAQ konsult

FAQ konsult

REGISTRERING
Jag har försökt att registrera mig, men det verkar inte att fungera.
 
1. Tillåt cookies, se länk hur man ställer in det.
2. Bäst fungerar det med senaste versionen av webbläsarna Firefox och Crome (Version 81.0.4044.129 - Officiell version, 64 bitar av Chrome). Däremot vanligt att det strular med Safari.
3. Prova att rensa cache i webbläsaren.

SLUTFÖRA REGISTRERING / UPPDATERA CV
Om du fastnar på steg 10 och inte kan avsluta din registering kan du använda denna länk för att komma direkt till databasen: 
https://cv-frilanspoolen-se.app.intelliplan.eu/WebCVPages/Login.aspx

Jag kan inte logga in och uppdatera CV
Du ska logga in med samma mejladress som du tidigare använt i vår databas. Mejla info@frilanspoolen.se om du glömt vilken mejladress som användes så skickar vi den i retur.

Varför måste jag fylla i samma saker i er databas, som står på mitt bifogade cv?
Vid sökning i databasen får vi bara träffar på det du skrivit in. Sökmotorn kan inte läsa text i bifogade dokument. Hittar vi dig vid sökning går vi in och tittar närmare på bifogat cv, arbetsprov, hemsida osv. Allt är värdefullt!

Varför kan jag bara välja befattningar inom reklamyrken?
Vi bemannar endast inom reklam och media. Har du arbetat med annat får du markera yrke "övrigt" och sedan nämna i "Beskrivning" vad du sysslat med (t.ex säljare i butik).

ARBETSPROVER
Kunden äger originalen och upphovsrätten av de alster som skapas åt respektive kund. Det arbete du utfört tillhör alltid kunden. När du jobbat hos en kund måste du särskilt fråga om du får använda något av det du gjort som referensmaterial. Det du producerat kan vara hemligt eller känsligt på annat sätt.

HUR MYCKET JOBB FINNS DET?
Vi har många registrerade konsulter och endast ett fåtal är uthyrda samtidigt. Mängden uppdrag varierar stort. Våra kunder ställer oftast mycket höga krav på kompetens. När man stämt av alla krav på erfarenhet, kunskap, ort, tillgänglighet etc. blir det bara 2-3 stycken kvar som är aktuella för varje uppdrag. 

Sitter man alltid ute hos kunden?
Ja. Frilanspoolen bemannar uppdrag på plats hos kund, från 2 dagar/vecka och uppåt. Ibland kan man arbeta på distans med avgränsade uppgifter.

FÖR DIG SOM HAR F-SKATT
Vad krävs av mig som är frilans med F-skatt?
Registreringsbevis och ansvarsförsäkring scannas in och mejlas till info@frilanspoolen.se i samband med att vi skriver avtal. Du är skyldig att anmäla ändrade förhållanden till oss, alltså om du lägger ner företaget eller lägger det vilande under pågående uppdragsperiod. Goda råd gällande bokföring från Skatteverket

OM DU SAKNAR F-SKATT
kan du fakturera genom Frilans Finans: https://www.frilansfinans.se eller CoolCompany https://coolcompany.com som vi godkännt.

Vad ska det stå på fakturan?
Enligt bokföringslagen ska en faktura  bl.a. innehålla uppgift om:

  • datum när den skickas
  • till vem fakturan är ställd (Frilanspoolen, Åkersbergsvägen 13, 732 32 Arboga)
  • affärshändelsen (datum när ditt arbete utfördes)
  • specifikation (tex vilken kund du arbetat hos)
  • belopp: antal timmar, arvode per tim och summa

Enligt mervärdesskattelagen ska en faktura dessutom bl.a innehålla:

  • ett unikt löpnummer för varje faktura
  • ditt momsregistreringsnummer
  • ditt företags + köparens företags namn och adress
  • priset före moms, moms och summa
  • Scrolla ner och läs mera här